CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, August 24, 2009

SEJAK DATANGNYA RAMADHAN


Sejak datangnya Ramadhan,
aku merasakan satu kegembiraan,
tidak dapat aku pancarkan dengan reaksi wajah,
tidak dapat aku sebutkan dengan kata-kata,
tetapi melalui tangisan keikhlasan,
menerima kehadiran Ramadhan.

Sejak datangnya Ramadhan,
hatiku gelisah bagaikan kehilangan nyawa,
aku ketakutan bagai ingin dicampakkan ke neraka!
ternyata aku dibangkitkan,
dari kealpaanku kepada duniawi,
dari kesombonganku kepada Kekasihku.

Sejak datangnya Ramadhan,
aku mendekatkan diriku dengan Kekasihku,
dengan hanya bersujud kepadaNya,
dengan berzikir kepadaNya,
dengan melakukan amalan-amalan yang diperintahkan olehNya,
aku merasakan ketenangan,
seperti bayu dihembuskan kearahku.

Sejak datangnya Ramadhan,
masaku aku luangkan untuk Kekasihku,
aku merapatkan kedua-dua tapak tangan,
memohon keampunan,
memohon keberkatan,
memohon petunjuk,
memohon kekuatan,
memohon keredhaan,
dari Kekasihku yang satu.

Sejak datangnya Ramadhan,
aku seperti bayi yang dilahirkan semula,
mula mengenal tanggungjawabku,
pada duniawi dan ukhrawi,
mengajarku untuk tidak menjadi,
hamba yang berdosa,
malah aku mendapat hidayahNya,
untuk menjadi hamba yang bertaqwa,
untuk menjadi hamba yang solehah,
untuk menjadi ahli syurga.


by FARAH LYANA

0 comments: